Menu

Tajo del Abanico

by | nov 26, 2018 | Uncategorized | 0 comments

Een van de mooiste en meest bijzondere wandelroutes in Ronda voert door de Tajo (kloof) del Abanico del Abanico (waaier). De herkomst van de naam is niet helemaal duidelijk maar zal vermoedelijk afgeleid zijn van de waaiervormige rotsformaties die je onderweg tegenkomt. Volgens de VVV van Ronda is de wandeling 3,8km lang vanaf de Plaza del Ruedo Alameda maar je kunt ruim het dubbele lopen.

Dit prachtige plein bood vroeger via de imposante stadspoort Carlos V toegang tot de stad Ronda. Nu is het een heel gezellig plein met diverse leuke eettentjes. Het terras van de Bodega San Francisco is van de lente tot en met de herfst een aanrader. Goede en gezellig eten maar toch heel betaalbaar. Logisch dat je hier vooral inwoners van Ronda tegenkomt.

Je vervolgt je weg nog even in zuidelijke richting licht omhoog en komt al snel bij de start van de wandeling gemarkeerd met een paars bord met witte belettering. Direct daarna volgt een splitsing waar je links aanhoudt en vanaf dat moment zit je op de route. Aanvankelijk loop je tussen landerijen en boerderijen maar al snel wordt de natuur ruiger en laat je de bewoonde wereld achter je. De natuur verandert hier snel en al gauw kom je bij de rotsen waar de Tajo zo bekend om is. Door erosie heeft zich een soort gelaagdheid gevormd die inderdaad overeenkomsten met een waaier vertoont. In combinatie met de bijzondere gele kleur van de rotsen is dat een apart schouwspel.

Even verderop passeer je een wildsluis met een waarschuwing voor bijenkorven maar die heb ik niet gezien. Je hebt de route die de VVV beschrijft dan al achter je gelaten maar je kunt nog een heel stuk verder lopen (en fietsen). Als je het pad volgt kom je nog langs de stallen van een boerderij om vervolgens bij een heel bijzonder ven te komen. Het zal waarschijnlijk bedoeld zijn als een vrijetijdscentrum maar nooit afgebouwd. Nu biedt het een wat surrealistische aanblik met zijn Griekse zuilen in “the middle of nowhere”. Het (GR) pad nog iets verder volgend eindigt de route bij een zware en hermetisch afgesloten poort. Daarnaast weer een wildsluis met daarachter een heel steil talud dat doodloopt tegen een hek voor het volgende pad. In voor avontuur? Tijdens een van onze MTB routes doen we de Tajo in omgekeerde richting van boven naar beneden. Tijdens een rustdag of voor de niet fietsers onder jullie is het een prachtige wandeling die zeer de moeite waard is.