Menu

Goede voornemens 2018!

Heb jij ook goede voornemens voor 2018 gemaakt? Het begin van het nieuwe jaar is weer aangebroken en december is vast een gezellige maand geweest. Het weer zat niet mee om bezig te blijven en met de gezellige dagen was de verleiding om iets meer als gewoonlijk te eten groot. En dus ga je nu vastberaden aan de slag om te zorgen dat je in het voorjaar over een redelijke tot goede fietsvorm beschikt. Maar hoe doe je dat en nog belangrijker, hoe houd je het vol? Hieronder enkele tips die je helpen om je doelen in 2018 te realiseren.

 

 

Stel een doel

De meest bekende en tegelijkertijd de meest onderschatte tip. Stel voor jezelf een leuk en realistisch doel om je goede voornemens waar te maken. Wat het doel is maakt niet zoveel uit als het jou maar motiveert. Eindelijk die leuke toertocht gaan rijden, die mooie beklimming of gewoon een fietsmaat bij kunnen houden? Maak het zo concreet mogelijk en goed meetbaar. Harder of langer kunnen fietsen klinkt leuk maar is te vaag. Las Palomas in Andalusië (12,3km) voor eind mei binnen één uur kunnen beklimmen is duidelijk, heel concreet en volledig meetbaar. Nogmaals het maakt niet uit wat je jezelf ten doel stelt maar stel een doel.

Begin en creëer regelmaat

Van uitstel komt afstel om je goede voornemens waar te maken. Het mooie weer laat nog wel even op zich wachten maar de wintermaanden zijn de belangrijkste voor een lekkere fietszomer. Nu leg je de basis om straks lekker vooruit te komen. Beul jezelf niet af maar ga op pad en doe dat vooral regelmatig. Eens per week in het weekend een zware tocht kan veel voldoening geven maar helpt je niet echt om beter te worden. Ten minste tweemaal maar beter nog driemaal per week een wat kortere rit in combinatie met een wat langere rit in het weekend gaat je echt helpen om beter te worden.

Sluit je aan bij een groep

Samen op pad gaan helpt en motiveert. Vooral als het de komende maanden nog rijs of koud is. Een vriendengroep, collega’s of een fietsvereniging zijn allemaal prima groepen om je bij aan te sluiten. Als jouw motivatie een dag wat minder is maar je weet dat er een groep op je staat te wachten kan dat net het zetje geven om toch te gaan fietsen. En dat zijn de ritten die in de zomer tellen. Ook Strava, Zwift, de sportschool en de spinningklassen zijn allemaal hulpmiddelen om je te helpen je doelen te bereiken door deel uit te maken van een groep.

Verandering

Niets is leuker dan afwisseling in je ritten. Nieuwe routes, uitstapjes of andere vormen van trainen stimuleren enorm om bezig te zijn en te blijven. En dat is de beste manier om je goede voornemens om te zetten in resultaten. Zet de fietsen eens op of in de auto, rijdt een uurtje en maak daar een volstrekt nieuwe rit. Met Strava of Wikiloc en andere platformen zijn de nieuwe routes zo gevonden. De mooiste verandering is natuurlijk een week in de voorjaarszon in Andalusië komen fietsen. Dat kan alweer vanaf 24 februari tijdens onze startweek.

Beloon jezelf

Deel je doel op in stapjes en stel jezelf een beloning in het vooruitzicht bij het halen van elk tussendoel. De weg naar de zomer is nog lang en de meeste mensen hebben nu eenmaal een korte horizon. Als je jezelf elke maand of zelfs elke week een doel stelt maakt dat het veel overzichtelijker. Elke week dat je driemaal een tochtje hebt gemaakt levert je mentale punten op. En als je daar voor jezelf nog een leuke beloning (een traktatie, een nieuw accessoire, een boek) als stimulans tegenover stelt motiveert dat ook weer om vol te houden.

Een coach?

Wil je graag vorderingen maken bij het realiseren van je goede voornemens
en vind je het tegelijkertijd moeilijk daar de goede trainingsarbeid voor te verrichten overweeg dan eens om gedurende enkele maanden tot een half jaar een coach in te schakelen. Een coach helpt je met een schema om je doelen te bereiken. In dat schema staan je trainingen in een afwisselende vorm zodat het leuk blijft. Het regelmatige contact met je coach vormt ook weer een stimulans om vol te houden. Wij werken samen met Robic en kunnen hen van harte aanbevelen.

Kortom, begin, stel een doel, maak het leuk en zoek goed gezelschap. Ga elke week ten minste tweemaal maar beter driemaal op pad en in de zomer word je beloond met een groter fietsgemak. Houd je doel vooral goed voor ogen en verheug je alvast op de heerlijke fietstochten onder de zomerzon waarbij je ditmaal een stuk gemakkelijker fietst.

Succes met het realiseren van je doelen in 2018