Menu

10 tips voor de winter

  1. Neem een rustperiode
    De eerste wintertip is het nemen van rust. Hoewel je van training beter wordt, is het voor elke fietser belangrijk om ergens in het jaar een rust periode in te bouwen. Door na het seizoen je fiets ten minste twee weken te laten staan rust je niet alleen goed uit maar wordt je ook weer gretiger. Die gretigheid zorgt er bij mij voor dat ik ook in de winter even naar buiten wil.
  2. Fietsonderhoud
    Je rustperiode is een mooie gelegenheid je fiets een grote beurt te laten geven. Veel fietsenzaken bieden een uitgebreide wintercontrole aan voor prijzen tussen de € 60,- en € 100,- voor een volledige controle maar exclusief onderdelen. In de omgeving van Den Bosch kan ik Johan Koolen fietsen van harte aanbevelen.

    Ga je zelf aan de slag denk dan in ieder geval aan alle bewegende delen (drive train), remblokjes, de kwaliteit van de banden en de kwaliteit van de kabels (rafels).

  3. Trainingsopbouw
    De winterperiode is bij uitstek geschikt om aan je basis te werken. Hoe beter die is hoe beter je straks hersteld van inspanningen en hoe beter je volgende trainingsstappen uit kunt voeren. Zorg dus vooral voor rustige trainingen met een lage hartfrequentie waarbij je nog goed met elkaar kunt praten. Je kunt ongeveer 1 uur duur per maand “bijtrainen” dus als je in de zomer van 2018 een lange cyclo wilt rijden is het zaak op tijd te beginnen.

    In de winter kun je ook goed aan je kracht werken. Wil je in 2018 weer de bergen in, en wie wil dat nu niet, dan helpt kracht je om veel gemakkelijker te klimmen. Doe twee tot driemaal per week oefeningen gericht op kracht. Je kunt bijvoorbeeld een viaduct of een lichte helling zoeken waar je ca. 1 minuut omhoog gaat. Kies een zware versnelling en een lage trapfrequentie en doe die oefening ca. 6 keer. Je zult zien dat je sterker wordt. Wil je echt serieus trainen dan is een goed schema nodig en zou je eens op de site van Robic, jouw wielercoach kunnen kijken.

  4. Mountainbike
    Hier in Andalusië is mountainbike het hele jaar razend populair maar in Nederland is de mountainbike een goed alternatief voor de racefiets bij kou en nattigheid. In de beschutting van de bossen heb je het minder snel koud. Een bijkomend voordeel is dat ook je techniek op de racefiets snel beter wordt.

    Elke week zijn er leuke toertochten variërend in afstand en zwaarte. Kijk maar eens op de site van de NTFU op de kalender voor toertochten bij jou in de buurt. Het is gezellig, je bent lekker bezig en als je thuiskomt houd je er een heerlijk voldaan gevoel aan over.

  5. Binnen fietsen
    Spinning is hard werken en kost liters zweet. Maar je bouwt een enorm uithoudingsvermogen op. Spinning is een pittige training die gericht is op hart en vaten. Deze training doe je op een soort hometrainer, een stationaire fiets. De training is goed voor een sterk hart, het vergroten van je longinhoud, een goede bloedsomloop en soepele spieren. Spinning, het woord zegt het al, betekent namelijk ‘snel ronddraaien’. Je bent dus echt hard aan het werk tijdens een uurtje fietsen.

    Een ander alternatief is thuis trainen op de Tacx. Het voordeel is dat je niet de deur uit hoeft en in je eigen huiskamer, zolder of schuur kunt trainen zodra je een uurtje vrij hebt. Let wel op dat je voldoende intensiteit inbouwt. Saai? Je kunt online trainen en wedstrijden rijden met Zwift, een online community die erg verslavend werkt.

  6. Winterkleding
    Zorg voor goede kleding die je warm houdt en toch ademt. Doorgaans werk je bij temperaturen onder de 10 graden met een drie lagen systeem. Onderkleding, fietskleding en beschermende bovenkleding zorgen ervoor dat je niet te snel afkoelt. De kleding is verkrijgbaar in vele prijsklassen maar bij bijvoorbeeld Fietskledingvoordeel kun je voor een redelijk budget kiezen uit een ruim assortiment. Besteed vooral aandacht aan goede handschoenen en overschoenen.
  7. Fietsverlichting
    Ga je ook ’s avonds fietsen dan spreekt het vanzelf dat je voor goede verlichting van je fiets zorgdraagt, Maar het is geen overbodige luxe om ook overdag een achterlicht op je fiets te zetten. Tijdens de donkere winterdagen ben je met een rood knipperend licht veel beter zichtbaar.
  8. Ziek?
    Word je ziek neem dan rust. Het heeft echt geen zin om door te rijden, daar wordt je niet beter van. Mocht je koorts hebben dan is het zelfs gevaarlijk om door te trainen. Ziek worden is een signaal van je lichaam en daar kun je maar beter naar luisteren.
  9. Gewicht en voeding
    Net als trainen zorgt goede en gezonde voeding ervoor dat je straks in het voorjaar in vorm bent. De donkere maanden komen eraan met de gezellige winteravonden. Maar elke kilo die er nu bijkomt moet er ook weer vanaf om in het voorjaar goed in de bergen omhoog te komen. Genieten kan ook met mate waardoor je goed op gewicht blijft en je in januari niet op dieet moet.

    Op internet struikel je over de voedingsplannen en diëten maar zelf vind ik de “schijf van 5” van het voedingscentrum nog steeds een handig hulpmiddel. Op hun website vind je nog tal van handige hulpmiddelen bij een gezonde leefstijl. Als je elke dag voldoende eet van wat je nodig hebt wordt de trek om te snoepen vanzelf al een stuk minder.

  10. Plan je fietsvakantie
    Door vroeg in het voorjaar op vakantie te gaan naar een zonnige bestemming als Andalusië leg je een goede basis voor het seizoen. Ook heb je daardoor een stok achter de deur om te trainen maar heb je vooral iets leuks om naar uit te kijken. Onze arrangement startweek is een ideale formule om met een leuke groep je uren op de fiets te maken.

    In februari is het weer in Andalusië vaak al aangenaam om een goede basis te leggen. Het kan nog wisselvallig zijn met zeker koude ochtenden maar de middagtemperaturen gaan al in de richting van de 20 graden en meestal is het zonnig.